close
متخصص ارتودنسی
بیوگرافی جمشید شیبانی

بست بیوگرافی

بیوگرافی جمشید شیبانی

کانال تلگرام ما ما را از طریق کانال دنبال کنید.
امام حسین (ع) : بخشنده ترین مردم کسی است که در هنگام قدرت می بخشد.
تبلیغات شما تبلیغات شما

بیوگرافی جمشید شیبانی

کلیپ جمشید شیبانی, جمشید شیبانی و همسرش,عکس همسر جمشید شیبانی,آخرین خبر جمشید شیبانی,عکس جمشید شیبانی, جمشید شیبانی قبل عمل زیبایی,جمشید شیبانی کجاست؟,شماره تلفن جمشید شیبانی,سایت رسمی جمشید شیبانی,کانال تلگرام جمشید شیبانی,زندگی نامه جمشید شیبانی,اینستاگرام Instagram جمشید شیبانی ,دختر جمشید شیبانی ,پسر جمشید شیبانی ,بیوگرافی جمشید شیبانی,خانه / ثروت جمشید شیبانی,همسر جمشید شیبانی, جمشید شیبانی کیست,ارتباط با جمشید شیبانی,جمشید شیبانی کیست؟, جمشید شیبانی ویکی پدیا, جمشید شیبانی بدون آرایش,فیلم جمشید شیبانی ,جمشید شیبانی, جمشید شیبانی متولد, جمشید شیبانی ازدواج,

جمشید شیبانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به ناوبری پرش به جستجو
جمشید شیبانی
جمشید شیبانی
زادروز ۱۳۰۴
۲۶ مه ۱۹۲۵

تهران
درگذشت ۱۲ تیر ۱۳۸۸ ۳ ژوئیهٔ ۲۰۰۹ (۸۴ سال)
لس آنجلس، کالیفرنیا
ملیت ایرانی
پیشه خواننده، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس
سال‌های فعالیت پیش‌پرده‌خوان در تئاتر تهران (۱۳۱۹) خواننده و ترانه‌ساز رادیو تهران (۱۳۳۱) در سینما از ۱۳۳۴ تا ۱۳۵۷
شناخته‌شده برای ترانهٔ «سیمین بر»
سبک موسیقی پاپ
همسر فخری خوروش
والدین عنایت‌الله خان شیبانی
صفحه در وبگاه IMDb
صفحه در وبگاه سوره

جمشید شیبانی (زاده ۱۳۰۱ یا ۱۳۰۴ - درگذشت ۱۲ تیر ۱۳۸۸ در لس آنجلس، کالیفرنیا) کارگردان، تهیه کننده و خواننده موسیقی پاپ ایران بود.[۱] «ترانهٔ سیمین بر» یکی از ترانه‌های معروف وی است.[۱]

زندگی

جمشید شیبانی در سال ۱۳۰۱ در تهران و در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. او نوهٔ دختری میرزا عبدالله، پدر موسیقی ایران است و پدرش عنایت‌الله خان شیبانی از پیشگامان هنر نمایش در ایران به‌شمار می‌رود.

او دانش‌آموختهٔ به ترتیب، هنرستان هنرپیشگی تهران، تعلیم و تربیت از دانشگاه سانتامونیکا و سینما از دانشگاه کالیفرنیا است.

فعالیت هنری

فعالیت هنری را از سال ۱۳۱۷ با پیش‌پرده‌خوانی در تئاتر نصر آغاز کرد. در سال ۱۳۱۹ همزمان با افتتاح رادیو به همکاری با آن پرداخت و با اجرای ترانهٔ «بی تو» عملاً موسیقی پاپ را در ایران بنیان نهاد. این اقدام او در ابتدا با مخالفت تعدادی از بزرگان موسیقی ایران، از جمله غلامحسین بنان مواجه شد ولی در نهایت جای خود را به‌طور کامل در موسیقی ایران باز کرد.

او سینمای حرفه‌ای را از با فیلم «غفلت» ساختهٔ علی کسمایی به عنوان بازیگر تجربه کرد. از دیگر فعالیت‌های جنبی شیبانی می‌توان به تأسیس استودیو دوبلاژ «تخت جمشید» و استودیو «ایرانا فیلم» اشاره کرد.

جمشید شیبانی در سال ۱۳۲۵ جهت ادامه تحصیلات به آمریکا رفت و در لس آنجلس، کالیفرنیا مستقر شد و ضمن تحصیل در کالج سانتا مانیکا به عنوان خبرنگار هنری با مجلات داخل کشور از جمله تهران مصور همکاری داشت و با ستارگان معروف آن دوران هالیوود حشر و نشر داشت و با آن‌ها گفتگوهایی انجام می‌داد که در نشریات ایران چاپ می‌شد.

در زمینه ترانه سرایی پاپ جمشید شیبانی ترانه معروف «سیمین بر» را ساخت که در آن زمان گل کرد و هنوز هم به عنوان یکی از ترانه‌های معروف آن دوران از آن یاد می‌شود.

در کتاب «خاطراتی از هنرمندان» نوشته پرویز خطیبی، چاپ آمریکا، خطیبی ضمن اشاره به دورانی که جمشید شیبانی به کار خواندن پیش‌پرده‌های او در تئاترهای آن دوران لاله‌زار در تهران اشتغال داشت می‌نویسد:

«سال ۱۳۲۷، جمشید شیبانی در آمریکا به سر می‌برد، همان سال اولین صفحات سی‌وسه دور او در لس آنجلس ضبط شد که حاصل همکاری من و کریم فکور و خود او بود. پیش از آن من و حسین استوار و پرویز محمود قراردادی بسته بودیم تا در انگلستان اقدام به ضبط صفحه کنیم ولی متأسفانه بنابر دلایلی این کار انجام نگرفت. استوار با نعمت‌الله مین‌باشیان برای تهیهٔ صفحه به هندوستان رفت و من به گروه دو نفره شیبانی – فکور پیوستم.

با تمام کوششی که به عمل آمده بود تا صفحات ساخت آمریکا زودتر وارد بازار شود، این کار به خاطر مسائل مادی و معنوی به عهده تأخیر افتاد و در نتیجه استوار و مین‌باشیان، صفحات ساخت هندوستان را در دسترس علاقه‌مندان قرار دادند. بی‌مورد نیست بنویسم که من و جمشید از دوران مدرسه ابتدایی آشنا بودیم. خانه ما در لاله زار بود و خانه آن‌ها در میدان بهارستان، کوچه نظامیه. گاه‌وبیگاه من و مجید محسنی، جمشید و احمد فرنیا همراه با چند تن دیگر در خانه دوستان و آشنایان تئاتر می‌دادیم، تئاتری که بیشتر به سبک روحوضی بود و داستان مشخصی نداشت و بر طبق معمول یک ارباب و یک کاکاسیاه در آن وجود داشت یا نوکری که در مقابل آقای خانه فضولی می‌کرد. عصرها که مدرسه تعطیل می‌شد پاتوق ما سرکوچه نظامیه جلوی بستنی فروشی مشهدی مهدی بود که در مقابل پنج شاهی یک بستنی به وزن تقریباً یک چهارم پوند، توی ظرف و بالای نان می‌گذاشت و به دستمان می‌داد. وقتی هنرستان هنرپیشگی تأسیس شد و پدر جمشید، عنایت الله خان شیبانی به نظامت هنرستان انتخاب شد، جمشید و مجید محسنی به عنوان شاگردان دوره اول رسماً اسم‌نویسی کردند و یک سال بعد هر دو به خاطر استعداد فراوان موفق شدند نقش‌های نسبتاً مهمی را روی صحنه تماشاخانه تهران بازی کنند. به هر حال انتظار من و فکور برای دریافت صفحاتی که جمشید در آمریکا ضبط کرده بود مدتی مدید به طول انجامید تا بالأخره عنایت الله خان شیبانی پیغام فرستاد که صفحات رسیده‌است. برای دریافت صفحات که قرار بود از هر لحاظ بهتر و برتر از صفحات مشابه باشد یک روز عصر به خانه جمشید رفتم. من بارها به خانه او رفته بودم، حتی اگر به خاطر خود او هم نبود من به خاطر انس و الفتی که با پدرش داشتم غالباً از فرصت استفاده می‌کردم و پای سخن و ساز مردی می‌نشستم که به خاندان هنر علاقه داشت و از گذشته‌های دور و نزدیک حرف‌های جالبی می‌زد، از عارف قزوینی و علی اکبر شیدا می‌گفت و با نوای تارش بعضی از آثار این بزرگان موسیقی سنتی ایران را می‌نواخت و به راستی مرا به عالم دیگری می‌برد. وقتی وارد خانه شدم، جز عنایت الله خان کسی نبود. مثل همیشه با همان سادگی و محبت و گرمی برایم چایی آورد و چون می‌دانست که برای دیدن صفحات عجله دارم، جعبه چهارگوشی را که از پست خانه دریافت کرده بود آورد و روی میز گذاشت، بعد با لحنی جدی گفت: «من این صفحات را یک بار گوش داده‌ام، نمی‌دانم چه بگویم؟ امروزه جوان‌ها چیزهایی را می‌پسندند که هیچ شکل و شباهتی به موسیقی خودمان ندارد»

عنایت الله خان خودش در دوران جوانی چند صفحه ۷۸ دور پر کرده ولی روی صفحه فقط به ذکر حروف ع – ش اکتفا کرده بود. من یکی از صفحات آواز او را سال هاپیش در خانه دوستی شنیدم و مجید محسنی هر وقت به جمشید شیبانی می‌رسید به طعنه و کنایه می‌گفت: «آقای عین-شین چطورند؟»

در خانه شیبانی بحث من و پدر جمشید بر سر این موضوع که آیا موسیقی مدرن هم در جامعه ایرانی باید راهی داشته باشد یا نه به درازا کشید، عنایت الله خان می‌گفت این راهی که شماها باز کرده‌اید موسیقی اصیل ایرانی را به خطر می‌اندازد ولی من معتقد بودم که جامعه حکم یک مغازه را دارد که باید در آن انواع و اقسام اجناس وجود داشته باشد تا هر کسی هر جنسی را دوست دارد بخرد.»

جمشید شیبانی در طول سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷ در لس آنجلس زندگی می‌کرد و در این شهر ضمن دایر کردن یک استودیوی صدابرداری، انجمن موسیقی ایران را پایه‌گذاری کرد و برای خوانندگان معروفی چون ویگن ترانه ساخت. از معروف‌ترین ترانه‌های این دوران از زندگی هنری جمشید شیبانی، «اصفهان» با صدای معین است.[۲]

فیلم شناسی

کارگردان

نویسنده

  • تلافی (۱۳۵۶)
  • سه دلباخته (۱۳۵۶)
  • آتش جنوب (۱۳۵۵)
  • رانندهٔ سربلند (۱۳۵۵)
  • عشقی‌ها (۱۳۵۰)
  • ملا ممد جان (۱۳۵۰)
  • ساقی (۱۳۴۹)
  • قانون زندگی (۱۳۴۳)
  • برای تو (۱۳۳۴)

بازیگر

  • برای تو (۱۳۳۴)

تهیه کننده

  • دو مرد خشن (۱۳۵۷)
  • نمک نشناس (۱۳۵۷)
  • تلافی (۱۳۵۶)
  • سرباز (۱۳۵۶)
  • سه دلباخته (۱۳۵۶)
  • نان و نمک (۱۳۵۶)
  • آتش جنوب (۱۳۵۵)
  • بابا گلی به جمالت (۱۳۵۵)
  • جایزه (۱۳۵۵)
  • خانم دلش موتور می خواد (۱۳۵۵)
  • رانندهٔ سربلند (۱۳۵۵)
  • سه رفیق (۱۳۵۵)
  • والده آقا مصطفی (۱۳۵۵)
  • پلنگ در شب (۱۳۵۴)
  • تیرانداز (۱۳۵۴)
  • جنجال (۱۳۵۴)
  • دختر نگو، بلا بگو (۱۳۵۴)
  • دفاع از ناموس (۱۳۵۴)
  • سارق (۱۳۵۴)
  • عبور از مرز زندگی (۱۳۵۴)
  • عمو فوتبالی (۱۳۵۴)
  • هوس (۱۳۵۴)
  • ابرمرد (۱۳۵۳)
  • پری خوشگله (۱۳۵۳)
  • جوجه فکلی (۱۳۵۳)
  • صلات ظهر (۱۳۵۳)
  • قفس (۱۳۵۳)
  • گلنسا در پاریس (۱۳۵۳)
  • میرم بابا بخرم (۱۳۵۳)
  • یاور (۱۳۵۳)
  • بی حجاب (۱۳۵۲)
  • بیقرار (۱۳۵۲)
  • بیگانه (۱۳۵۲)
  • پسرخوانده (۱۳۵۲)
  • عطش (۱۳۵۱)
  • عشقی‌ها (۱۳۵۰)
  • ملا ممد جان (۱۳۵۰)
  • قانون زندگی (۱۳۴۳)
  • طلای سفید (۱۳۴۱)
  • مستشار جزیره (۱۳۳۵)
  • برای تو (۱۳۳۴)
 

نوازنده

  • ملا ممد جان (۱۳۵۰)
  • طلای سفید (۱۳۴۱)

متن ترانه سیمین بری

  • نام : سیمین بری در یوتیوب
  • هنرمند : جمشید شیبانی
  • مایه : بیات اصفهان
  • ترانه‌سرا : ابراهیم صفایی
  • آهنگساز : جمشید شیبانی
سیمین بری گل پیکری آری   از ماه و گل زیباتری آری
همچون پری افسونگری آری
دیوانهٔ رویت منم   چه خواهی دگر ازمن
سرگشتهٔ کویت منم   نداری خبر از من
هرشب که مه درآسمان   گردد عیان دامن کشان
گویم به او راز نهان
که با من چه‌ها کردی   به جانم جفا کردی (۲)
هم جان و هم جانانه‌ای اما   در دلبری افسانه‌ای اما
اما ز من بیگانه‌ای اما
آزرده‌ام خواهی چرا   تو ای نو گل زیبا
افسرده‌ام خواهی چرا   تو ای آفت دلها
عاشق کشی شوخی فسون کاری   شیرین لبی اما دل آزاری
با ما سر جور و جفا داری
می‌سوزم از هجران تو   نترسی ز آه من
دست من و دامان تو   چه باشد گناه من
دارم ز تو نامهربان   شوقی به دل شوری به جان
می‌سوزم از سوز نهان
زجانم چه می‌خواهی   نگاهی به من گاهی
یارب برس امشب به فریادم   بستان ازآن نامهربان دادم
بیداد او برکنده بنیادم
گو ماه من از آسمان   دمی چهره بنماید
تا شاهد امید من   ز رُخ پرده بگشاید

جستارهای وابسته

منابع

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%85%D8%B4%DB%8C%D8%AF_%D8%B4%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C

دیدگاه کاربران


تبلیغات بنری

محل تبلیغات شما

آرشیو

درخواست آهنگ مجاز

آهنگ مورد نیاز خود را درخواست کنید.

مطالب
X بستن تبلیغات

-------------------------------------------------------------------------

دانلود آهنگ متن ترانه تکست موزیک کد اهنگ پیشواز دانلود اهنگ جدید

برات پیش اومده آهنگی رو از اینترنت بخوای و برات مهم باشه
باهاش خاطره داشته باشی و پیداش نکرده باشی؟

دانلود آهنگ درخواستی
برای دریافت آهنگ درخواستی به شماره زیر در تلگرام پی ام دهید

09306108990

به تماس ها جواب نمیدهیم

لطفا فقط آهنگ های مهم و کمیاب درخواست بشه


لینک درخواست موزیک در تلگرام

https://telegram.me/textniceir

-------------------------------------------------------------------------

وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ ﴿۵۱﴾ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ ﴿۵۲﴾